روز جهانی کودک
اکتبر 8, 2013
کارگاه ابان
اکتبر 22, 2013

فلسفه برای کودکان و بیست و پنجمین کنگره بین المللی بیماری های کودکان

فلسفه برای کودکان و بیست و پنجمین کنگره بین المللی بیماری های کودکان

پنجشنبه ۱۸ مهرماه سال ۱۳۹۲، کنگره بین المللی کودکان، شاهد تجربه ای نو در زمینه حضور فیلسوفانِ کوچک بود.در حاشیه بیست و پنجمین کنگره بیماری های کودکان که در مرکز طبی کودکان به عنوان قطب علمی اطفال کشور انجام شد، شاهد یک نوآوری بودیم. پانل ” صدای کودکان” که یکی از پانل های این کنگره بود تجربه ای تازه را برای حضار در این کنگره بین المللی رقم زد.

بیش از ۲۰۰۰ سال است که مبنای طبابت بر اساس سوگندنامه سقراط بر دو اصل بنا شده است:ضرری نرسانیمو آنچه نیکوست انجام دهیم. در طول تاریخ همواره پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت ، به دنبال راههای برای عملی کردن این آموزه ها بوده و در جستجوی پاسخ به این سوال هستند: چه چیزی ملاک نیکویی عمل مراقبت است؟ شاید بهترین پاسخی که امروزه بتوان به این سوال داد توجه به پزشکی مبتنی بر شواهد است. پزشکی مبتنی بر شواهد، استفاده درست ، صحیح و مدبرانه از بهترین شواهد موجود در تصمیم گیری مراقبتی در قبال بیمار است و به معنای تلفیق تجارب بالینی با بهترین شواهد بالینی در دسترس است که از مطالعات مرور نظام مند به دست آمده اند. اما یکی از مولفه های پزشکی مبتنی بر شواهد، توجه به ترجیحات بیمار است. در همین راستا، استفاده از تجربیات، نظرات، انتقادها و رجوع به معنای ذهنی که کودکان در ارتباط با مراقبت و درمان دارند، یکی از ابزارهای دستیابی به عملکرد مبتنی بر شواهد در حیطه مراقبت و درمان است.

پانل صدای کودکان، در دو بخش برگزار گردید که بخش اول مربوط به گفتگوی فلسفی نوجوانان در مورد موضوع فرهنگ بیمارستانی بود. برنامه ریزی برای اجرای این گفتگو طی دو هفته انجام و پس از رایزنی با گروه نوجوانان و مربی آن ها سرکار خانم نادیا خلیلی، موضوع مورد بحث انتخاب و حول مفاهیم موجود در آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت. طی جلسات هماهنگی، نظرات و تجربیات نوجوانان دریافت شده و پرورانده شد، همچنین به دلیل آشنایی بیشتر با بسترهای بیمارستانی ، مقداری اطلاعات نیز در این زمینه در اختیار نوجوانان قرار گرفت.
در بخش گفتگوی فلسفی که ساعت ۱۱ روز پنجشنبه انجام شد، نوجوانان با تکیه بر تفکر انتقادی و بازتابی، مقوله فرهنگ حاکم بر بیمارستان را به چالش کشیده و در مورد آن مطالبی را بیان کردند. مفاهیمی که در این بخش بررسی شد، حقوق بیمار، فرهنگ جامعه، ساختارهای بیمارستانی، پوشش بیمه ای، اخلاق حرفه ای، مراقبت خانواده محور، پزشکی مبتنی بر شواهد و ساختارهای اجتماعی بود. بدین صورت که پس از بیان داستانی کوتاه حلقه کند و کاو شکل گرفت و بحث آغاز گردید. داستان حول خاطره یک فرد بیمار می گذشت که پس از تجربه یک درد وحشتناک شکمی با احتمال آپاندیسیت در یک بیمارستان آموزشی دولتی به صورت اورژانسی پذیرفته می شود و پس از آن شاهد رفتارهای پرسنل و کادر درمانی با خود، همکاران و سایر بیماران است. بازه زمانی داستان از بدو پذیرش تا ترخیص را شامل می شود و شاخصه های مراقبت موثر را به طور ضمنی بیان کرده و یا با دیدی نقادانه واقعیت های موجود را به چالش می کشد. در طی بحث بین نوجوانان، با تکیه بر اصول و قوانین بحث فلسفه برای کودکان، نقطه نظرات نوجوانان بیان شده و پیرامون آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
لینک عکس ها:http://bit.ly/17BDw9Y