Quisque lorem tortor fringilla bulum
می 7, 2014
Vestibulum commodo volutpat laoreet
می 8, 2014

فلسفه برای مردم کوچه و خیابان

استاد فلسفه Scott Samuelson که تجربه تدریس در دانشگاه های مهم امریکا را دارد این اواخر در آموزشگاه فوق دیپلم صنعتی ایالت آیووا هم درس می دهد. او تعریف می کند که در حین سفر با هواپیما به مسافر بغل دستی اش گفته بود که کجا و چه درسی می دهد. مرد همسفر در جوابش گفت: « پس به لوله کش و نجار و سیمکش، فلسفه درس می دهی؟»

او هم با قاطعیت پاسخ داد: « بله. در ضمن به کمک پرستارها، معلم های مهدکودک، سربازان، کلاهبردارهای سابق، نظافتچی مدارس، پناهنده های سودانی، وهمه داشنجویانی که نیاز به گرفتن مدرک جهت ورود به بازار کار دارند هم فلسفه درس می دهم.»

Scott Samuelson که مخاطب مقاله اش خوانندگان تحصیلکردهِ طبقه متوسط و فراوانِِ مجله « آتلانتیک» می باشد این فرصت را می یابد تا درد دل منتقدانه اش را به گوش  سراسر کشور برساند. او می داند که به خاطر موقعیت و تجربه اش، قادر است تصویر درستی از وضعیت ناگوار آموزش در موسسات عالی ارائه دهد.

او نگران است که از یک طرف بازار کار هر لحظه سخت شونده و امید بیش از حد مردم به همه کاره بودن تکنولوژی و از طرف دیگر، تبدیل دانشگاه ها به مراکز سودجویی و تشویق دانشجویان برای زندگی اقتصادی تضمین شده، باعث شده است که کفه ترازوی آموزش عالی به سمت چهار رشته تحصیلی علوم تجربی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی سنگینی کند.

او فکر می کند نادیده گرفتن علوم انسانی و کم کردن رشته های وابسته به آن و ترغیب دانشجویان به خواندن رشته های نان و آبدار، نه تنها احساس مسئولیت اجتماعی بلکه خود دمکراسی را نیز مورد تهدید و بی توجهی قرار می دهد.

او سپس با لحنی ساده تلاش می کند توضیح دهد چرا فلسفهِ افلاطون باید به مردم کوچه و خیابان تعلیم داده شود؟

او از قول یکی از متفکرین قرن ۱۹ امریکا که در قلب همه مردم کشورش جای دارد یعنی Henry David Thoreau به این حقیقتِ وارونه شده اشاره می کند که: « مثل اینکه فراموش کرده ایم رشته علوم انسانی در امپراطوری روم متعلق به شهروندان آزاد بود رشته های خدمات فنی مختص برده ها بوده است.»

Scott Samuelson به این واقعه اجتماعی تاریخی در انگلیس اشاره می کند که یادگیری هنرهای آزاد نظیر موسیقی، فلسفه، اخلاق، معماری و نقاشی فقط نصیب اشراف و زمینداران بزرگ و فرزندان شان می شد.

اشرافیت و طبقه متمول قرن های گذشته اروپا، فرزندان شان را به سمت رشته هایی آموزشی هنرهای آزاد می کشاندند که به آنها قدرت مدیریت، ذهن خلاق، توانایی نوشتن قانون، رهبری جنگ ها، رهبری سیاسی و تصمیمگیری مستقل و منتقدانه را اعطا می کرد.

با تکیه بر این واقعیت ها Scott Samuelson به خودش مجال می دهد سئوال کند چرا در دنیای کنونی که حق داشتن تحصیلات عالیه برای بخش وسیعتری از اقشار جامعه فراهم شده است همچنان مردم عادی از آموزش هنرهای آزاد نظیر فلسفه دور نگه داشته می شوند. چرا هنوز آموزش فلسفه به لوله کش و نجار به نظر بسیاری غیرعادی است؟

Why I Teach Plato to Plumbers- Liberal arts and the humanities aren’t just for the elite.Scott Samuelson

Why I Teach Plato to Plumbers- Liberal arts and the humanities aren’t just for the elite.Scott Samuelson

ترجمه: مهرانگیز پاشا