سوگ پدر فاءزه رودی
آگوست 17, 2015
انشا و نویسندگی
آگوست 23, 2015

اموزش فلسفه باعث ارتقای کودکان می شود

آموزش فلسفه باعث ارتقای توانایی دانش‎آموزان دبستانی می‎شود.

برگردان: تکتم بهرامی//

بر اساس یک تحقیق جلسات هفتگی فلسفه در کلاس می‎تواند توانایی دانش‎آموزان مدارس ابتدایی را در ریاضیات و خواندن و نوشتن تقویت کند.

بیش از سه هزار دانش‎آموز ۹ و ۱۰ ساله در ۴۸ مدرسه بریتانیا در جلسات یک ساعته آموزش فلسفه شرکت کردند. این جلسات با هدف افزایش توانایی درپرسشگری، برهان‎آوردن و مباحثه کردن تشکیل شد.

تحقیق موسسه وقف کمک تحصیلی (EEF) نشان می‎دهد توانایی این دانش‎آموزان در نمرات خواندن و ریاضی در طول یک‎سال، به میزان میانگین دو ماهه افزایش یافت.

این تحقیق نشان می‎دهد که مهارت‎های نوشتاری کودکان محروم نیز تقویت شد.

هدف برنامه فلسفه برای کودکان (p4c) بر روی کودکانی در سنین ۴ و ۵ تا ۹ و ۱۰ ساله متمرکز شده است.

بخشی از تلاش‎های این خیریه (موسسه وقف کمک تحصیلی)  سنجش شیوه‎هایی است که مدارس بودجه کمک تحصیلی دانش‎آموزی را برای دانش‎آموزان محروم‎تر به‎طور سودمندی صرف کنند.

در این آزمایش مشاهده شد که دانش‎آموزان محروم (آن‎هایی که وعده غذایی رایگان از مدرسه دریافت می‎کنند) مهارت خواندنشان در طی ۴ماه، ریاضیات در طی ۳ماه و مهارت نوشتن‎شان درطی ۲ماه ارتقا می‎یابد.

دانش‎آموزان محروم

محقق اصلی پروفسور استفان گرارد از دانشکده آموزش در دانشگاه دورهام بیان می‎کند: «نتایج حاصله بیان‎گر این است که این جلسات آموزش فلسفه می‎تواند تاثیر مثبتی بر روی مهارت‎های ریاضیات، خواندن و احتمالا نوشتن دانش‎آموزان داشته باشد.»

«اما نکته مهمتر این است که این جلسات تاثیر مثبت‎تری بر روی کودکان محروم گذاشت. این نکته بسیار دلگرم کننده است که ما در کنار موسسه وقف کمک تحصیلی (EEF) متعهد می‎شویم که کمکی برای مقابله با ضعف آموزشی انجام دهیم.»

به گفته گرارد، شواهدی از این قبیل بسیار مهم است از آن‎روی که در تشخیص راه حل‎های اصولی و راهگشا از موارد غیر اصولی و غیر کاربردی موثر است و همچنین به تصمیم‎گیری معلمان سرگروه کمک می‎کند که چگونه بودجه کمک تحصیلی دانش‎آموزی را هزینه کنند.

این یافته‎ها هنگامی ارزشمند‎تر می‎شوند که نشان می‎دهند بسیاری از مداخله‎ها که هدفشان کمک به دانش‎آموزان محروم برای جبران کاستی‎ها‎است همزمان باعث ارتقای همسالان مرفه‎تر این دانش‎آموزان نیز می‎شود.

این نتیجه نشان می‎دهد که پر کردن شکاف موفقیت بین دانش‎آموزان غنی و فقیر به آسانی امکان‎پذیر نیست.

زمان فکر

این تحقیق بیانگر آن بود که با رقم ۳۰ پوند برای هر دانش‎آموز، فلسفه برای کودکان می‎تواند راه  تاثیرگذاری برای صرف بودجه کمک تحصیلی دانش‎آموزی مدارس باشد.

معلمان درشرح نتایج اولیه از کلاس‎های فلسفه گزارش‎هایی از تاثیرات مثبت در اعتماد به نفس، صبوری و عزت نفس دانش‎آموزان داده‎اند.

در یک جلسه معمولی دانش‎آموزان و معلمان در یک حلقه می‎نشینند. به منظور علاقه‎مند کردن دانش‎آموزان به بحث آن جلسه، ویدیو یا مقاله روزنامه‎ای در کلاس ارایه می‎شود. پس از آن دانش‎آموزان به فکر کردن درباره موضوع مطروحه، دعوت می‎شوند. سپس کلاس به گروه‎های ۲نفره یا چند نفره کوچک تقسیم می‎شود تا در مورد سوالات مرتبط با موضوع بحث کنند. پس از پایان بحث در گروه‎های کوچک، تمامی دانش‎آموزان به تبادل آرا در کلاس می‎پردازند.

یکی از موضوعات مطروحه این بود که آیا یک قلب سالم باید به شخصی که از خودش مراقبت کافی نمی‎کند اهدا شود یا خیر؟

منبع