اطلاعیه برگزاری کارگاه
دسامبر 9, 2011
برگزاری دومین کارگاه پرورش مربی« نظریه گفتگو در برنامه P4C»
دسامبر 9, 2011

راهکار آموزش استدلال به فرزندان

راهکار آموزش استدلال به فرزندان

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۲۹

عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه تربیت معلم با تشریح عوامل و راهکار ایجاد و قدرت استدلال در کودکان، گفت:‌ نیاز به روشی داریم که بچه‏ها بتوانند با اتکای به ‏آن، منطقی فکر کردن را آموخته و به واسطه آن نیز منطقی تصمیم بگیرند.

دکتر یحیی قائدی عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم درباره اینکه چگونه می توانیم تفکر منطقی را در کودکانمان نهادینه کنیم به خبرنگار مهر گفت: از طریق برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان و برنامه‏های مشابه آن و یا هر برنامه ای که اهداف این برنامه‏ها را در نظر داشته باشد.

وی افزود: نکته اول این است که ما درس منطق را به جز در سال آخر دبیرستان آن هم در رشته علوم انسانی از آموزش و پرورش حذف کرده ایم، در سایر دروس هم هیچ تلاشی برای اینکه به دانش‏آموزان کمک کنیم که صاحب تفکر منطقی شوند نکرده ا ‎‎ یم. به طبع با این وضعیت، این اتفاق (تفکر منطقی در کودکان) رخ نمی دهد.

عضو هیئت علمی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم ادامه داد: بحث دوم این است که اگر حتی دروسی هم بعنوان منطق در مدرسه ها گنجانده شود معلوم نیست که این دروس منطقی تفکر منطقی بدنبال خود بیاورند. زیرا تنها یکسری تعاریف از کلیات و دانستن عرَض و ذات و اینها است اما اینکه چگونه می شود داوری و قضاوت و استدلال را به کودکان آموخت این تنها با برنامه فلسفه برای کودکان که تفکر منطقی را در کودک یاد و تمرین می دهد، شدنی است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علوم تربیتی و شناختی تصریح کرد: این برنامه به کودک یاد می‏هد بدون اینکه به تعاریف و دانستن فلسفه توجه کند برای قضاوتهایش دلیل بیاورد و وقتی کودکی مدتها این کار را تمرین کند به تدریج تفکر منطقی و منطقی فکر کردن هم در او بوجود می آید.

این استاد دانشگاه یادآورشد: به عبارتی ما نیاز به روشی داریم که بچه‏ها بتوانند با اتکای به ‏آن ، روش منطقی فکر کردن را بیاموزند و به واسطه آن روش منطقی تصمیم بگیرند. اگر مدتهای مدیدی این برنامه را تمرین کنند آنوقت تفکر منطقی در آنها نهادینه می شود.

قائدی در مورد اینکه چگونه می توان قدرت “نه” گفتن را در کودکانمان تقویت کنیم هم گفت: برای اینکه فرزندانمان در سنین مختلف و موقعیتهای گوناگون قدرت نه گفتن داشته باشند این هم نیاز به استدلال و تفکر منطقی و برنامه فلسفه برای کودکان دارد. اساسا یکی از اهداف چنین برنامه‏هایی پاسخ به همین نیاز است. یعنی زمانی ما می‏توانیم نه بگوییم که برای نه گفتن دلیل داشته باشیم. وقتی توانستیم خوب استدلال کنیم که چرا چنین چیزی را می‏خواهیم یا نمی‏خواهیم آنوقت نه گفتن برایمان آسان می شود.

وی در پایان تأکید کرد: اگر بارها و بارها تمرین کنیم که استدلال برای انجام کارهایمان داشته باشیم قدرت نه گفتن هم بالا می‏رود یعنی علاوه بر تفکر منطقی نیاز به یک جو استدلالی و گفتگویی داریم که اگر بچه‏ها بتوانند درباره انتخابهایشان گفتگو کنند قاعدتا در آنجا می توانند بگویند که چه چیزی برای من مناسب است یا مناسب نیست.