برگزاری نشست تخصصی با عنوان اخلاق و رشد اخلاقی در برنامه فلسفه برای کودکان
آگوست 6, 2012
تفکر و پژوهش
اکتبر 3, 2012

برگزاری سخنرانی « معرفی و تمرین کتاب پیکسی و راهنمای آموزشی آن نوشته لیپمن و همکاران”

برگزاری سخنرانی « معرفی و تمرین کتاب پیکسی و راهنمای آموزشی آن نوشته لیپمن و همکاران

 

 گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک ) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نظر دارد سخنرانی با عنوان « معرفی و تمرین کتاب پیکسی و راهنمای آموزشی آن نوشته لیپمن و همکاران ( برنامه درسی فلسفه برای کودکان در پایه ۳» و با حضور دکتر یحیی قائدی در تاریخ ۲۰ شهریور ۹۱ و از ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار کند . حضور کلیه معلمان و مربیان و علاقمندان به فلسفه ، روانشناسی ، تعلیم و تربیت و خصوصاً برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان ، موجب غنای هر چه بیشتر این برنامه خواهد بود (شرکت برای عموم آزاد است )

چکیده سخنرانی  :

پیکسی  به خودی خود، فقط یک داستان نیست ،بلکه داستان کوتاهی است در مورد داستان سرایی دختری به نام پیکسی دانش آموز دوره ابتدایی . دختری کنجکاو که در مورد هر چیزی در جهان هستی سئوالی دارد. کلاسی که پیکسی داستانش را در  آن توصیف میکند  بیشتر دانش آموز محور بوده و معلم یک راهنمای واقعی است. ارتباطات پیکسی با معلم و دوستانش موضوع اصلی داستان است و در خلال این داستان لیپمن ایده های فلسفی مورد نظرش را در بخشهای مختلف داستان گنجانده است.

درمقدمه راهنمای آموزشی (به سوی معنا)، لیپمن، برنامه پیکسی را (از نظر هدف های آن، محتوا و برخی از اصول و هدف هایی که مبنای طرح محتوای پیکسی بوده است) معرفی می کند. علاوه بر این توجه معلم را به برخی از ویژگی های کودکان (درمقایسه با بزرگسالان) که حاکی از فلسفی بودن ذهن آنهاست، جلب می کند.

درپایان مقدمه کتاب راهنمای آموزشی،لیپمن پیشنهاداتی برای معلم، برای تشویق کردن کودک به نوشتن ارائه می کند. از جمله استفاده از کتاب های تمرین مثل چطورو چرا؟ کتاب راهنمای سوکی و یا حتی استفاده از تمرینهای ابداعی و ایده هایی برای تمرین از پیشنهادات اوست.