معرفی کتاب برای کارگا ههای فلسفه برای کودکان:
دسامبر 19, 2011
کودکان
دسامبر 19, 2011

معرفی یک کتاب برای تمرین پرسشگری :

   
  معرفی یک کتاب برای تمرین پرسشگری : 
   

 

 

سخن مترجم:
“زندگی بررسی نشده ارزش زیستن ندارد.”
سقراط

از اولین باری که این سخن سقراط را خواندم دلبستگی عمیقی به او پیدا کردم که همیشه و در همه­ی مراحل زندگی­ام راهنمای اندیشیدن و تفکرم بوده است. بزرگترین آرزوی من و احتمالاً بسیاری دیگر در زندگی همیشه این بوده که انسان بهتری شویم و دنیای بهتری هم بسازیم. اما برای اینکه این آرزو تحقق پیدا کند قبل از هر چیز نیازمند تغییریم و برای تغییر به دلیل نیاز داریم. هر کدام از ما برای تغییر کردن دلایل خودمان را داریم که در بهترین حالت درباره­ی آنها ­اندیشیده­ایم  و از طریق همین اندیشیدن و تفکر، آنچنان که سقراط می­گوید روشی را برای زندگی خود انتخاب کرده­ایم.
این کتاب نیز حاصل اندیشیدن با کودکان است که اگر نگاهی به آنها بیندازیم، می­بینیم که پیوسته ازهر چیزی شگفت زده می­شوند و با نگاهی جستجوگر همه چیز را مورد کاوش قرار می­دهند. اگرچه همیشه هم با واکنش­های مثبتی در برابر سوالاتشان مواجه نمی­شوند ولی همیشه با سوالات بیشتری برمی­گردند و به سادگی نمی­توان آنها را قانع کرد.
درواقع لازمه­ی داشتن یک نگاه فیلسوفانه به زندگی، همین کنجکاوی و میل به پرسیدن است. اگرچه بسیاری از آنها به مرور که بزرگ می­شوند، تحت تاثیر جامعه دست از پرسیدن و آزمایش­های شخصی  برمی­دارند. اما برای اینکه جامعه بهتری داشته باشیم ابتدا نیازمند آنیم که کودکانمان را آموزش بدهیم و به اعتقاد بسیاری باشگاه فلسفه جایی است که کودکان به همراه بزرگسالان می­توانند تمرین اندیشه ورزی کنند. این کتاب، کتابی کاربردی و عملی در افزایش قدرت تفکر و ارزیابی کودکان است که حتی خواننده­ی بزرگسال نیز از آن بی­بهره نخواهد بود. ضمن اینکه با درونی ساختن این فرایند و پیگیری آن در زندگی شخصی­مان قطعاً می­توانیم امیدوار باشیم که در آینده­ای نزدیک، جامعه­ی بهتری خواهیم داشت و انسان بهتری خواهیم شد.
 باشگاه فلسفه برای کودکان – نویسنده: کیم دانر  کریستوفر فیلیپ – مترجم: الهام فخرایی- نشر پرسش
قیمت: ۳۳۰۰